ПРОГРАМА
для загальноосвітніх
навчальних закладів
Людина і світ
11клас
Рівень
стандарту / Академічний рівень
Пояснювальна записка
Важливість
шкільного суспільствознавчого курсу «Людина і світ» зумовлюється змістом
стратегічних завдань, які покликана вирішувати загальноосвітня школа, готуючи
особистість до життя у суспільстві. Даний курс має допомогти учням якомога
краще збагнути природу суспільства і держави, в якій вони живуть, розкрити
можливості й передумови для реалізації ними своїх прагнень та інтересів у
суспільному житті.
Знання
учнів про людину і світ як специфічну цілісність мають бути засвоєні на
високому науковому рівні, тому в структурі курсі зінтегровані знання цілісного
циклу суспільних наук: соціології, політології, правознавства, етики,
економічної теорії, соціальної психології, культурології, соціальної екології,
філософії.
Мета курсу полягає
у: формуванні у молодих громадян України поваги до прав людини, здатності
реалізувати свої права і свободи, поважаючи при цьому права і свободи інших
громадян, а також діяти у відповідності до власних переконань і цінностей на
принципах плюралізму і демократії.
Виходячи
з мети, завданнями курсу є набуття
учнями узагальнених знань про процеси та явища суспільного буття, про філософські,
культурні, політико-правові та соціально-економічні основи життя демократичного
суспільства. Вивчення курсу сприятиме соціалізації учнівської молоді та
активному включенню її в суспільне життя, виховуватиме в учнів такі
громадянські риси як правова відповідальність, толерантність, ініціативність,
громадянська активність, національна самосвідомість.
Курс
розрахований на 17 годин навчального часу і складається з таких
тем:
І.
Вступ.
ІІ. Соціалізація особистості.
ІІІ. Стереотипи та упередження.
ІУ. Конфлікти.
У. Соціум (суспільство людей).
УІ. Соціальна мобільність.
УІІ. Права, свободи та відповідальність.
УІІІ. Громадянське суспільство.
IХ. Політичні інститути і процеси.
Х. Демократія.
ХІ. Засоби масової інформації.
ХІІ. Нація.
ХІІІ. Полікультурність.
ХІУ. Україна і світ.
Побудова
курсу «Людина і світ» базується крім загально дидактичних принципів на
принципах демократичності, зв’язку з
практичною діяльністю, з орієнтованістю на позитивні соціальні дії та
плюралізм. Для реалізації запропонованих питань курсу рекомендується
використовувати інноваційні досягнення сучасної методичної науки та теоретичні
і методичні засади педагогіки співробітництва, що передбачають створення
демократичної атмосфери на уроках.
К-ть
Годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||
|
Тема І. Вступ
|
||||
1
|
Поняття людини
як біосоціальної істоти.
Індивідуальність
як феномен людини.
Особа.
Особистість. Персона.
Громадянин.
|
Учень (учениця):
дає загальну
характеристику курсу, визначає його
мету, завдання та структуру.
|
|||
Тема ІІ. Соціалізація особистості
|
|||||
1
|
Поняття
«соціалізація».
Родинна
соціалізація.
Сім’я.
Гендерна
соціалізація особистості.
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачать поняття «соціалізація»;
характеризує і оцінює значення та роль родинної
соціалізації;
визначає сім’ю як
основу суспільства, її функції та роль
у розвитку особистості;
висловлює думку про
тенденції розвитку сучасної сім’ї в Україні; характеризує і оцінює культуру
сімейних стосунків;
висловлює свою думку про необхідність врахування ґендерних
особливостей в різних сферах життєдіяльності.
|
|||
1
|
Школа.
Однолітки.
Поняття
субкультури. Молодіжна субкультура
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачить вплив школи на формування
особистісних рис;
аналізує взаємовідносини вчителів і учнів у
навчально-виховному процесі;
застосовує знання для захисту своїх прав у
школі;
співвідносить права й обов’язки учнів;
дає оцінку власній поведінці і поведінці
однолітків;
усвідомлює, що
демократизація шкільного життя є елементом демократизації суспільства
в цілому;
висловлює свою думку щодо норм поведінки
підлітків у суспільстві;
тлумачить поняття «субкультура»;
порівнює культуру поколінь в різні історичні
періоди;
визначає роль молодіжних організацій у
становленні творчої і активної молоді України;
зіставляє та порівнює молодіжні організації з
молодіжними субкультурами;
критично аналізує молодіжні субкультури ,
знаходячи в них позитивні та негативні сторони;
бере участь у роботі формальних та неформальних
молодіжних організацій.
|
|||
|
Тема ІІІ. Стереотипи та упередження
|
||||
1
|
Стереотипи та
їх роль у житі людини і суспільства.
Ґендерні
стереотипи.
Поняття
дискримінації. Ксенофобія. Расизм. Упередження.
Толерантність.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «стереотипи»;
висловлює свою думку щодо ролі стереотипів в
житі людини і суспільства;
аналізує позитивні, нейтральні та негативні
стереотипи;
розуміє та застосовує соціальний досвід для
подолання ґендерних стереотипів;
розуміє суть поняття «дискримінація»,
«ксенофобія», «расизм»;
класифікує групи упереджень та характеризує їх
вплив на суспільну думку;
оцінює вплив традицій та звичаїв на виникнення
передсудів, забобонів та упереджень;
характеризує толерантність як основну якість
громадянина.
|
|||
|
Тема ІУ. Конфлікти
|
||||
1
|
Поняття
«конфлікт».
Джерела
виникнення конфліктів. Типи конфліктів.
Зародження
конфліктів та шляхи їх подолання.
Місце
конфліктів в людському спілкуванні.
|
Учень (учениця):
оперує
поняттям «конфлікт»;
визначає
різні типи конфліктів;
аналізує та оцінює шляхи подолання конфліктних
ситуацій;
вчиться
досягати консенсусу;
характеризує конфлікти в сім’ї та шляхи їх
розв’язання. визначає причини виникнення та
характеризує наслідки соціальних конфліктів;
застосовують на практиці різні стратегії
розв’язання конфліктів;
розуміє місце конфліктів в людському
спілкуванні.
|
|||
Тема У. Соціум (суспільство людей)
|
|||||
1
|
Поняття соціуму
– суспільство людей..
Суспільні відносини Основи соціальної стратифікації сучасного суспільства
Соціальна
структура населення
Стратифікація
сучасного українського суспільства
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «соціум»;
пояснює соціальну структуру і соціальний статус;
порівнює соціальну стратифікацію в минулому і в
сучасному суспільстві; характеризує стратифікацію сучасного українського
суспільства;
критично аналізує такі складові стратифікації
як: верхній середній клас, динамічний середній клас, аутсайдери, маргінали,
криміналітет.
|
|||
Тема УІ. Соціальна мобільність
|
|||||
1
|
Поняття
соціальної мобільності. Спілкування та співпраця як перспектива розвитку
соціуму.
Поняття комунікації
та комунікативності.
Участь у житті
суспільства.
|
Учень (учениця):
розуміє та порівнює поняття «соціальна мобільність»,
«міжгенераційна мобільність» і «внутрішньогенераційна мобільність»;
визначає роль спілкування і співпраці як засобу
існування суспільства; характеризує співпрацю як перспективу розвитку
соціуму;
аналізує форми участі громадян у суспільному
житті;
бере активну участь у житті суспільства.
|
|||
Тема УІІ. Права, свободи та відповідальність
|
|||||
1
|
Права людини в
історії людства.
Еволюція уявлень
про права людини в історії людства.
Поняття прав і
свобод людини.
Покоління прав
людини.
Сутність
стосунків між людиною та державою.
Права та
відповідальність людини і громадянина.
Відповідальність держави перед людиною.
Дотримання прав
і відповідальність.
|
Учень (учениця):
розуміє поняття «права людини»;
характеризує еволюцію уявлень про права людини;
аналізує покоління прав людини та історичну
зумовленість виникнення перших документів, що фіксують права людини;
порівнює загальне і відмінне у правах і свободах
людини;
аналізує
та висловлює свою думку щодо основних
свобод громадянина;
пояснює права громадянина і права людини як
невід’ємні і набуті;
розрізняє фундаментальні і громадянські права;
застосовує на прикладах право людини на вибір;
висловлює
судження щодо толерантності та свободи віросповідання;
оцінює ступінь демократичності суспільства і
держави відносно гарантованості громадянських і політичних прав і свобод;
тлумачить
права людини як норму життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей
особистості;
вміє використовувати власні права і розуміє
власну відповідальність перед суспільством, що забезпечило його правами;
зіставляє власну відповідальність за свої вчинки
і дотримання прав.
|
|||
Тема УІІІ. Громадянське суспільство
|
|||||
1
|
Поняття громадянського суспільства.
Суть, атрибути та функції громадянського суспільства.
Громадянське суспільство в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить термін «громадянське суспільство»;
розуміє основні функції громадянського
суспільства;
визначає атрибути громадянського суспільства;
оцінює світовий досвід розвитку і консолідації
громадянського суспільства;
характеризує становлення громадянського
суспільства в Україні.
|
|||
Тема IХ. Політичні інститути і процеси
|
|||||
1
|
Політика як
суспільне явище. Політична система: сутність, структура, функції.
Типи
політичних системи. Політична система України.
Політичні
партії. Опозиція. Лобізм.
Політична
еліта та політичне лідерство.
|
Учень (учениця):
характеризує політику як
суспільне явище;
визначає сутність політичної системи та її
функції;
розрізняє політичні системи та політичні
режими;
аналізує політичну системи
України; визначає місце держави в політичній системі;
розуміє сутність та
функції політичних партій;
характеризує класифікацію політичних партій;
тлумачить поняття «лобізм»;
тлумачить поняття «опозиція» та її роль у житті
суспільства;
аналізує значення політичної еліти та
політичного лідерства в державі; висловлює свою думку стосовно того, яка
еліта потрібна демократичній державі.
|
|||
Тема Х. Демократія
|
|||||
1
|
Поняття, форми
та принципи демократії.
Ідеали та
цінності демократії. Демократія як політичний режим та народовладдя.
Вибори як
інструмент демократії. Типи виборів.
Види виборчих
систем.
Виборча система
в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «демократія» в науковому та
філософському значенні;
зіставляє сутність понять «політична»,
«конституційна» та «соціальна демократія»;
характеризує принципи демократії; аналізує
ідеали та цінності демократії;
розуміє сутність понять «представницька
демократія» та «пряма демократія»;
визначає переваги та недоліки демократичного
устрою.
тлумачить
вибори як один із інструментів демократії;
порівнює виборчі системи;
характеризує типи виборів, виборчу систему України та етапи її
становлення;
оцінює значення виборчого процесу в
демократичній державі.
|
|||
1
|
Поняття громади.
Територіальне громадське та місцеве самоврядування.
Шкільне самоврядування.
Політична
діяльність та участь громадян в управління суспільством.
|
Учень (учениця):
пояснює
поняття «громада»;
характеризує
місцеве самоврядування, як особливу форми публічної влади;
визначає характерні риси громадського та місцевого самоврядування;
співвідносить статті Європейської хартії
місцевого самоврядування та українські законодавчі акти про місцеве
самоврядування;.
бере участь у шкільному самоврядуванні та
розуміє його вплив на формування активного громадянина;
характеризує форми участі громадян в управлінні
суспільством.
|
|||
Тема ХІ. Засоби масової інформації
|
|||||
1
|
Види та функції
засобів масової інформації. ЗМІ як засіб формування громадської думки.
ЗМІ в
демократичному суспільстві. Участь ЗМІ у формуванні суспільної думки та
громадянського суспільства.
Свобода слова
та цензура.
Інформаційний
простір в Україні.
|
Учень (учениця):
визначає ЗМІ як джерело поширення інформації в суспільстві, розрізняє види та функції ЗМІ;
аналізує роль ЗМІ як засобу формування
громадської думки;
характеризує моделі взаємин ЗМІ і держави;
оцінює
значення ЗМІ для формування громадянського суспільства;
розуміє поняття «свобода слова» та пояснюють значення
цензури;
критично
аналізує інформаційний простір в
Україні;
реалізує право на свободу
слова у власному житті, місцевих та шкільних ЗМІ;
бере участь у роботі шкільних ЗМІ.
|
|||
Тема ХІІ. Нація
|
|||||
1
|
Поняття нації.
Нація як соціальний інститут.
Нація етнічна та нація політична.
Світовий досвід націєтворення.
Нація і
націоналізм.
Формування політичної нації в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «нація етнічна», «нація
політична»;
визначає
націю як політичний інститут;
пояснює
світовий досвід націєтворення; розрізняє поняття «нація» і
«націоналізм»;
характеризує етапи етногенези української нації;
узагальнює
процес та результати формування
української нації;.
аналізує проблеми формування політичної нації в
Україні.
|
|||
Тема ХІІІ. Полікультурність
|
|||||
1
|
Поняття полі
культурності як добросусідства культур
Самобутність та
рівноцінність різних культур
Міжнаціональні
відносини і причини виникнення
міжнаціональних конфліктів, шляхи їх розв’язання.
Міжконфесійні
стосунки та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві.
|
Учень (учениця):
тлумачить полікультурність
як основу
добросусідства культур;
розуміє важливість збереження і примноження
культурних здобутків і цінностей;
характеризує терпимість, плюралізм, компроміс як
основу співіснування та співпраці в
полікультурному суспільстві; визначає роль національних громад у
багатонаціональному суспільстві;
наводить приклади подібності й
різноманітності національних культур;
знаходить шляхи розв’язання
конфліктних ситуацій, що виникають на міжнаціональному ґрунті;
оцінює міжконфесійні стосунки та їх вплив на
життя в полікультурному суспільстві;
описує
релігійну ситуацію у своєму місті (селі), районі, області.
|
|||
Тема ХІУ. Україна і світ
|
|||||
1
|
Україна в структурі загально
цивілізаційного процесу. Геополітичне становище сучасної України. Місце
України в інтеграційних процесах в Європі Толерантність, плюралізм, компроміс
як основа спілкування світової спільноти.
Глобальні проблеми сучасності, інтереси
та цінності як основа єдності людства і співпраці між народами.
Внесок українців у світову науку і
культуру
|
Учень (учениця):
Характеризує: світове
співтовариство як цілісну систему та пріоритети міжнародних відносин;
історичні аспекти входження України в світове співтовариство;
визначає місце України в загально цивілізаційному
процесі;
аналізує
внутрішню й зовнішню політику України в рамках стратегічного партнерства та
міжнародного права; розуміє толерантність і компроміс як
основні принципи спілкування світової спільноти;
визначає сутність
глобальних проблем сучасності;
розуміє необхідність співпраці людства для
подолання глобальних проблем;
оцінює участь України в
сучасних інтеграційних процесах та її роль у вирішення глобальних проблем людства;
оцінює внесок українців до скарбниці світової культури.
|
|||
1
|
Підсумковий урок
Я – член сім’ї,
громадянин держави,
громадянин
планети Земля.
|
Учень (учениця):
узагальнює
набуті знання про людину;
тлумачить різні іпостасі людини, визначає свою роль в сім’ї, суспільстві, державі та
значення у світовому масштабі.
|
|||
Комментариев нет:
Отправить комментарий